30 juni is World Social Media Day! Sociale media is absoluut niet meer weg te denken uit ons leven, en het wordt dus alsmaar belangrijker om hier ook met je zorgpraktijk op in te spelen.
Wist je dat 93% van de online shoppers eerst social media checkt, vooraleer ze een aankoop doen? Kan tellen! Dan kunnen we ook verwachten dat potentiële patiënten eerst via die social media op zoek gaan naar informatie vooraleer ze een afspraak inplannen. Je kan dit dus maar beter op orde hebben!
Hieronder vind je alvast 7 handig tips om social media optimaal in te zetten in jouw zorgpraktijk.
Vooraleer je jouw social media posts de wereld instuurt, is het belangrijk om te weten wie ze te zien krijgt. Stel jezelf de vraag wie je doelgroep is: waar wonen ze? Hoe oud zijn ze? Wat zijn hun interesses? Wanneer zijn ze online? Als je goed weet wie je volgers zijn, kan je ook je content hierop afstemmen.
Weet je niet goed waar je moet beginnen? Met een businessaccount heb je alvast toegang tot alle bezoekersstatistieken van je Instagram- en Facebookaccount. Hier vind je al heel wat waardevolle informatie terug!
Op welke social mediakanalen moet je actief zijn? Op diegene die jouw doelgroep gebruikt! Let wel op dat je je verschillende kanalen ook zelf kan opvolgen.
Weet je niet welke kanalen voor jouw praktijk het meest geschikt zijn? Hieronder lijsten we voor jou de populairste opties en hun kenmerken op:
Mensen kopen van mensen. Gebruik je social media dus niet enkel om promotie te maken, maar ga aan de slag met beelden ‘achter de schermen’ en beelden van je collega’s. Op die manier leren je patiënten jou én je praktijk kennen.
Wordt er gereageerd op je social media posts? Ga dan in interactie! Wees dankbaar voor positieve reacties of beantwoord eventuele praktische vragen. Je volgers zullen zich welkom voelen!
Planning is key! Door je content op voorhand in te plannen in je contentkalender, zie je minder snel kansen over het hoofd én heb je een duidelijke deadline wanneer de content klaar moet zijn. Zo blijf je structureel bezig en behoud je het overzicht van welke posts, wanneer verschijnen.
Springt je beeld in het oog? Dan zullen je volgers ook je onderschrift lezen. Denk hierbij goed na over welke taal en welke schrijfstijl je wil gebruiken. Houd hierbij je doelpubliek in je achterhoofd, maar zorg dat de schrijfstijl ook bij je eigen praktijk aansluit.
Houd uiteraard ook rekening met het kanaal waar je post: op Instagram mag het korter, omdat de focus op de foto of video ligt. Tip: schrijf hier zoals je spreekt en maak gebruik van emoji’s. Dat maakt de tekst vlot leesbaar. Op LinkedIn mag het dan weer wat zakelijker en formeler. Vergeet anderen niet te taggen en af en toe te experimenteren met #hashtags.
Weet je even niet meer wat je op je social mediakanalen moet posten? Neem een kijkje in de inhaakkalender. Zo kan je op 23 juli inspelen op de start van de Olympische Spelen, of op 4 oktober iets voorbereiden voor dierendag. Weet wat er leeft onder je doelgroep en speel hier op in!
Er bestaan heel wat handige (en gratis) social mediatools: je kan je content inplannen via Facebook Creator Studio, visueel aantrekkelijk maken in Canva of analyseren via Buffer. Met deze tools bespaar je tijd én optimaliseer je jouw accounts. Win win!
Met bovenstaande tips kan je zeker al aan de slag om de social media van jouw zorgpraktijk naar een hoger niveau te tillen.
Wil je graag nog meer kunnen inzetten op jouw sociale media? Dan zijn onderstaande opleidingen misschien wel iets voor jou!
Heb je vragen hieromtrent en zie je tussen de bomen het bos niet meer, laat ons dan zeker iets weten! Wij staan jullie (vrijblijvend) bij met woord en daad. Wij analyseren wat je precies nodig hebt en brengen je indien gewenst in contact met professionals die je kunnen bijstaan.
Neem vrijblijvend contact opMeer en meer cursisten kiezen ervoor om te overnachten, en terecht! Ontdek hier alle voordelen.
Mastermind alumnus Annemie Persoons ging direct aan de slag met de opgedane kennis en kon naar aanleiding van "Dag van de kine" een reportage door ROBtv strikken.
Het digitale tijdperk heeft de manier waarop we communiceren, informatie delen en zaken doen gerevolutioneerd. Ontdek meer...
Samen creëren we waardevolle inzichten dankzij een aanbod van opleiding, coaching en ondersteuning.
Bekijk ons volledig aanbod